Voortzetting massage nalatenschap. Cursus Molukse pitjit en wellness

In het verleden werden massagetechnieken mondeling doorgegeven van generatie op generatie binnen de Molukse- en Indische families.

In de 50er jaren woonde Lien Siwalette met haar ouders en  oudere zus Lily in Schattenberg, het voormalige Kamp Westerbork. Haar zus werd regelmatig gemasseerd omdat ze astma had. Lily herinnerde zich nog goed dat ze massagebehandelingen kreeg met kruiden. Ook werd er regelmatig  Topu air panas toegepast. Vrij vertaald: het kloppen  met hete handdoeken op het lichaam. Helaas wordt deze kennis minder doorgegeven en dreigt dit  dan ook verloren te gaan.

Het zou fijn zijn  als er  nieuwe “tukan2 pitjit” van Molukse afkomst de massage nalatenschap kunnen overnemen.

Lien , die wekelijks massagebehandelingen geeft aan de Molukse senioren  in Assen,  kwam op het idee om een aangepaste cursus te verzorgen aan Molukse mantelzorgers-  en geïnteresseerden , waarin de traditionele pitjit, de kruidentheorie - en kruiden behandelingen worden bijgebracht.

Yoga voor senioren.

Daarnaast gaf Lien ook speciale yoga oefeningen bij de seniorengroep "Daun Pisang",  in Assen .Door de Covid- maatregelen zijn we even gestopt.

Buikdansles: Zie:  Cursus Buikdansen

Conversatieles: Moluks Maleis : zie: Cursus conversatieles Moluks - Maleis.

Kringloopwinkel.

De kringloopwinkel in de Noabershop is het begin van het verhaal van Stichting Educatie Massage.    www.noabershopassen.com

De opbrengsten van bovenstaande activiteiten gaan naar  Stichting Educatie Massage.